Sadržaj

Dijabetes i imunitet: Nutricionista – dijetetičar i fitness trener Jovana Živić savetuje

Smatra se da su ljudi koji žive sa bilo kojom vrstom dijabetesa podložniji infekcijama. To je zato što visok nivo šećera u krvi smanjuje sposobnost imunog sistema da zaštiti telo od invazije bakterija, virusa, gljivica, toksina i parazita.

Naučnici veruju da su otkrili nekoliko mehanizama pomoću kojih hronična hiperglikemija može oslabiti vašu imunološku odbranu, a evo i koji su:

Stalni visoki nivoi šećera u krvi povećavaju rizik od ateroskleroze, gde se masne naslage zvane plak akumuliraju unutar vaših krvnih sudova. Ove naslage sužavaju vaše krvne sudove, što je loše za vaše srce, ali takođe uzrokuje nekoliko problema kada je u pitanju vaš imuni sistem.

Foto: Milena Đorđević

Prvo, povećava rizik od infekcija jer bela krvna zrnca koju stvara vaš imuni sistem teže dospeju do mesta infekcija izazvanih bakterijama, virusima i drugim štetnim mikroorganizmima i efikasno se bore protiv njih. Plak u vašim krvnim sudovima takođe usporava protok krvi, što može dovesti do problema sa zarastanjem rana i čini rane podložnijim infekcijama.

Činjenica da hronična hiperglikemija usporava brzinu protoka krvi kroz krvne sudove takođe može vremenom izazvati oštećenje nerava (dijabetička neuropatija), što povećava rizik od infekcija kože i mekih tkiva. Visok nivo šećera u krvi obezbeđuje štetnim bakterijama idealno kiselo okruženje u kojem mogu da napreduju. Ovo takođe može dovesti do ograničavanja proizvodnje određenih tipova imunih ćelija u vašem imunološkom sistemu – obično belih krvnih zrnaca – koje pomažu u ciljanju i uništavanju mikroorganizama koji izazivaju infekciju.

Smatra se da je aktivnost prirodnih ćelija ubica niža kod ljudi sa dijabetesom u poređenju sa onima sa normalnim šećerom u krvi (prirodne ćelije ubice su najpoznatije po ubijanju ćelija zaraženih virusima). Proizvodnja citokina takođe može biti poremećena kod ljudi sa dijabetesom (citokini su proteini koji omogućavaju imunim ćelijama da komuniciraju jedni sa drugima)

Hiperglikemijsko okruženje može povećati virulentnost određenih mikroorganizama. Primer je Candida albicans, koja eksprimira površinski protein koji ima veliku homologiju sa receptorom za faktor komplementa 3b. Pored toga pojačana glukozurija (pojačana koncentracija šećera u urinu) pojačava rast bakterija različitih sojeva Escherichia coli, što verovatno igra ulogu u povećanoj incidenci infekcija urinarnog trakta kod pacijenata sa dijabetesom zbog toga je posebno bitno održavati adekavatnu crevnu floru kod osoba sa dijabetesom.

Saveti kako upravljati nivoom šećera u krvi

Ako živite sa bilo kojom vrstom dijabetesa i želite zdrav imuni sistem, neophodno je da efikasno upravljate nivoom šećera u krvi. Evo nekih stvari koje možete odmah da uradite da biste održali nivo šećera u krvi u ciljnom opsegu:

  • Vodite računa o ishrani – Kada je u pitanju vaša ishrana, ciljajte na širok spektar hranljivih namirnica. Dobra je ideja da pokušate da jedete manje masti, posebno onih zasićenih, i da imate dve ili tri porcije nemasnih proteina dnevno. Ne morate se u potpunosti odreći šećera, ali pokušajte da ga ograničite što je više moguće. U međuvremenu, pokušajte da ne preskačete obroke – umesto toga imajte tri obroka dnevno u redovnim intervalima (to jest, nemojte predugo bez jela).

  • Budite fizički aktivni – Redovna vežba može pomoći u snižavanju nivoa šećera u krvi plus može pomoći vašem telu da efikasnije koristi insulin. Ciljajte na preporučenih 150 minuta umerene aktivnosti svake nedelje – zbog toga bi trebalo da vam bude toplo i da vam srce brže kuca.

  • Hidrirajte se dovoljno – Ostati hidrirani je važan ako imate dijabetes jer dehidracija može uticati na nivo šećera u krvi.

  • Imajte kvalitet sna  – Ako imate dijabetes, premalo sna negativno utiče na svaku oblast vašeg upravljanja, uključujući koliko jedete, šta birate da jedete, kako reagujete na insulin i vaše mentalno zdravlje.

Ako ste zainteresovani za uzimanje suplemenata, za početak bih preporučila dobar i kvalitetan dodatak ishrani sa svim vitaminima i mineralima koji su vam potrebni na dnevnom nivou. Ovde ću navesti određene vitamine i minerale za koje smatram da su važni i koji su vašem telu potrebni za održavanje opšteg zdravlja, kao i za jaku podršku imunološkom sistemu, posebno ako se ne hranite uvek zdravo koliko bi trebalo.

Najbolji vitamini i minerali za osobe oboljele od dijabetesa

Hrom

Nedostatak hroma smanjuje sposobnost vašeg tela da koristi ugljene hidrate – pretvorene u šećer – za energiju i povećava vaše potrebe za insulinom. Hrom može poboljšati efekte insulina ili podržati aktivnost ćelija pankreasa koje proizvode insulin

Magnezijum

Neki stručnjaci veruju da ljudi koji imaju dijabetes takođe imaju nizak nivo magnezijuma, verovatno zato što dijabetes ili lekovi, kao i sam način života i količina stresa mogu izazvati nedostatak magnezijuma. Na drugim mestima istraživači su otkrili da magnezijum može čak pomoći u kontroli šećera u krvi

Vitamin D

Najpoznatiji po tome što pomaže telu da apsorbuje kalcijum, smatra se da vitamin D igra važnu ulogu u regulisanju imunog sistema. Neki stručnjaci čak veruju da nedostatak vitamina D može biti povezan sa povećanom osetljivošću na infekcije

Omega 3

Omega-3 masne kiseline – posebno EPA i DHA, dve omega-3 koje se nalaze u masnoj ribi kao što su losos, pastrmka, sardine i skuša, kao i dodaci ribljeg ulja – smatraju se korisnim za opšte zdravlje i dobrobit, uključujući regulisanje imuniteta sistem (kvi).

Antioksidansi i flavonoidi

Visoko reaktivni slobodni radikali, nastali uglavnom zbog hiperglikemije, izazivaju Oksidativni stres što dodatno ubrzava razvoj i napredovanje dijabetesa  kao i njegovih komplikacija koje su uzrokovane redukovanom aktivnošću antioksidativnog zaštitnog sistema. Jedan od najpoznatijih antioksidanasa je alfa lipoinska kiselina ili ALA  koje je zapravo  jedinjenje slično vitaminu i moćan antioksidans koji se proizvodi u vašoj jetri i nalazi se u nekim namirnicama, kao što su spanać, brokoli i crveno meso.

Uzimanje ALA zajedno sa lečenjem dijabetesa na recept može pomoći u smanjenju šećera u krvi natašte i A1C. ALA može poboljšati osetljivost na insulin i unos šećera u vaše ćelije iz krvi, mada može potrajati nekoliko meseci da se ovi efekti dožive. Takođe može zaštititi od oksidativnog oštećenja izazvanog visokim šećerom u krvi.

Flavonoidi su klasa jedinjenja proizvedenih od biljaka koja poseduju antioksidativna i antiinflamatorna svojstva. Flavonoidi su prisutni u voću i povrću koje se obično konzumira, uključujući bobičasto voće, trešnje, lisnato povrće, paradajz, luk, jabuke, citrusno voće i pasulj. Pića kao što su čaj i crno vino takođe su glavni izvori flavonoida u ishrani. Prethodne studije pokazale su da je veći unos flavonoida ishranom povezan sa sporijom stopom kognitivnog slabljenja koja se obično javlja sa starenjem, kao i zbog Alchajmerove bolesti. Ovi efekti flavonoida pripisuju se njihovoj sposobnosti da smanje oksidativni stres, smanje upale u mozgu i povećaju plastičnost mozga.

Probiotici

Oštećenje crevnih bakterija – kao što je uzimanje antibiotika – povezano je sa povećanim rizikom od nekoliko bolesti, uključujući dijabetes.Probiotski suplementi, koji sadrže korisne bakterije ili druge mikrobe, nude brojne zdravstvene prednosti i mogu poboljšati rukovanje ugljenim hidratima u vašem telu. Jer uticaj crevne flore igta veliki uticaj u apsorbovanju nutrijenata.

Antocijanidini

Pronađeni u tamnoputom voću kao što su borovnice, brusnice, maline, kupine i crveno grožđe – kao i povrće poput crvenog kupusa, crvenog luka i patlidžana – antocijanidini i njihovi derivati antocijanini su moćna antioksidativna jedinjenja. Ove supstance mogu da podrže zdrav protok krvi, jer pomažu u jačanju i popravljanju zidova krvnih sudova štiteći kolagen u telu (kolagen je strukturni protein koji krvnim sudovima daje snagu). Antocijanidini su takođe dostupni u obliku dodataka (izaberite proizvod koji kombinuje antocijanidine sa vitaminom C, pošto vitamin C podržava sposobnost tela da proizvodi kolagen).

Još jedan od predloga svakako bi bio dodavanje cimeta i kurkume u svakodnevnu ishranu, naravno tamo gde to možete da dodate, jer pomažu u kontoli nivoa šećera u krvi.

Suplementacija vam može u velikoj meri pomoći u boljoj regulaciji dijabetesa, sprečavanju komplikaija kao i u opštem psihofizičkom zdravstvenom stanju, ali imajte na umu da nijedan dodatak nikada ne bi trebalo da se koristi kao alternativa konvencionalnim lekovima za dijabetes ili medicinskoj nezi. Takođe pre uzimanja bilo koje suplementacije se posavetujte sa stručnim licem.

Slični članci

Simptomi sezonskih alergija javljaju se ubrzo nakon udisanja polena na koji je oboleli alergičan, a mogu uključivati svrab nosa, usta, očiju, grla, kože, probleme sa ... >
Studijama je potvrđen značaj unosa, posebno joda i omega 3-masnih kiselina u toku trudnoće, kako bi se obezbedio pravilan razvoj mozga i prevenirao neadekvatan kognitivni ... >
Godinama unazad svako moje jutro počinje na isti način, uz čašicu zdravlja i imuniteta. Već mi je postala rutina da pijem Orthomol Immun pre svega ... >

Orthomol Newsletter

Svakih 6 sedmica šaljemo ti pažljivo istražene vesti na teme vezane za tvoje zdravlje! Napomene o zaštiti podataka sam pročitao/la.

    Želim više znati o:

Mikronutrijenti za imunološki sistem.

Imunološki sistem

Sve o imunološkom sistemu – Ovdje ćeš naći zanimljive činjenice, savjete i prijedloge.